tirsdag 22. mai 2007

Oppgave 5. "Bli kjent med skolen din".

Astri & Merete

BLI KJENT MED SKOLEN DIN BLI KJENT MED SKOLEN DIN

Opplegget er tenkt for vg1 nokså tidlig etter skolestart.

Mål:
1) Bli kjent på skolen din
2) Sammensatte tekster i norsk, hva er det, hvordan skape dem?
3) Samarbeidslæring

Kommentar til målene:
Dette undervisningsopplegget dekker både generelle læreplanmål (”Teknologi og kultur” og ”Læring som lagarbeid”) og det fagspesifikke målet i norskplanen, ”Sammensatte tekster”. Sosialt sett er dette en mulighet for elevene til å bli bedre kjent med hverandre og med skolen, og forhåpentligvis skape trygghet og tilhørighet.

Verktøy/hjelpemidler:
1) Lærebok (teori)
2) Alle har bærbar pc
a. For å skrive tekst
b. For å redigere bilder og lyd vha jumpcut.com
3) Digitalt kamera (ev også videokamera)
.
Kommentar:
Begrepsapparatet i tilknytning til digitale tekster vil bli gjennomgått. Vi ønsker i tillegg å kartlegge hva elevene kan av data og pc-bruk og noe som gir oss mulighet til å sette sammen grupper etter elevenes kunnskaps- og ferdighetsnivå. Siden dette skal gjøres i starten av skoleåret og det skal være en positiv opplevelse for elevene både sosialt og i forhold til å mestre en oppgave, velger vi å sette sammen grupper med ulik kompetanse slik at sluttproduktene blir noen lunde homogene. Siden dette er ment å være en del av ”bli-kjent-prosessen”, bør vi ha litt god tid på oppgaven, noe som tilsier relativt tidlig etter skolestart.

Dette må vi tenke gjennom av praktisk art. Bl.a.:
Gruppesammensetning
Tidsplan
Presentasjosmåte
Hva trengs av kursing (jumpcut og lignende) Annet??

2 kommentarer:

atj sa...

Dette høres ut som et bra opplegg, men jeg skulle gjerne visst mer om hvordan du har tenkt å gå fram for å kartlegge hva elevene kan av data og pc-bruk. Du sier dessuten at du vil sette sammen grupper med ulik kompetanse. Dette er selvfølgelig plausibelt. Samtidig skal dette opplegget gjennomføres tidlig i skoleåret på vg1-nivå (man kjenner altså ikke elevene fra før); man har på dette tidspunktet ikke all verdens forutsetning for å vite hva den enkelte elevs kompetanse er. Når det er sagt så synes jeg dette er et opplegg som kan knyttes opp mot turdag/aktivitetsdag. Elevene utstyres med digitalkamera og får i oppgave å ta plenty med bilder. Disse bildene blir da grunnlaget for presentasjonen i jumpcut. Dette vil jo passe fint inn i et bli kjent-opplegg.

Hildegunn sa...

Og hva ville du trekke fram fra begrepsapparatet om sammensatte tekster? Vi kan jo diskutere dette når vi møtes...